Cliëntbegeleiding

Een CliëntVolgSysteem of CliëntBegeleidingsSysteem?

Een nuanceverschil als je kijkt naar de namen. Echter, een wereld van verschil als je kijkt naar de werking van een CliëntVolgSysteem ten opzichte van een CliëntBegeleidingsSysteem.

In een cliëntvolgsysteem worden personen digitaal gevolgd doordat de gebruiker van het cliëntvolgsysteem informatie over de cliënt invoert en het dossier consequent up to date houdt. Anders is dat bij een begeleidingsysteem voor Cliëntbegeleiding. Hier is niet de verslaglegging van de begeleider de bron voor het volgen van een cliënt, maar het begeleidingsproces. Een cliëntbegeleidingssysteem integreert immers in de samenwerking tussen begeleider en cliënt. De cliënt heeft dan ook toegang tot een gedeelte van zijn of haar eigen dossier. Bij een cliëntvolgsysteem is deze optie veelal afwezig.

Wanneer kies je voor een CliëntVolgSysteem

Wanneer er beperkte interactie is met cliënten dan volstaat een cliëntvolgsysteem. Je legt die informatie vast die belangrijk is om klantanalyses te maken en afspraken met klanten na te komen. Een typische omgeving vind je bij organisaties met een hoge CRM behoefte (klant relatiebeheer) en verkoopafdelingen.

Bekijk hier een aantal voorbeelden

Re-integratie

Gemeente

(U)MC

Bedrijf (HR)

Welke professionals kiezen voor Cliëntbegeleiding?

In tegenstelling tot het volgen middels een cliëntvolgsysteem is er bij professionals die personen begeleiden vaak veel meer behoefte aan een begeleidingsysteem. Hierin staat niet het volgen centraal maar juist de begeleiding. De begeleider en de cliënt werken samen en het begeleidingssysteem ondersteunt en optimaliseert het begeleidingsproces. Typische omgevingen waarin cliëntbegeleidingssystemen worden gebruikt zijn loopbaanomgevingen, HR afdelingen, mobiliteitscentra, paramedicipraktijken, persoonlijke dienstverleners en beroepscoaches.

Is Rapasso een CliëntVolgSysteem of een CliëntBegeleidingsSysteem?

Rapasso is een begeleidingssysteem pur sang. Hoewel er in Rapasso veel CRM functies zijn verwerkt is Rapasso in de basis begeleidingssysteem met veel cliëntvolgfuncties voor trajectbeheer en managementinformatie. In Rapasso is veel aandacht besteed aan de interactie met de cliënt. De cliënt krijgt transparante dienstverlening aangeboden van de begeleider en kan, daar waar wenselijk, relevante informatie aanleveren. De begeleider hoeft daarbij minder informatie zelf in te voeren doordat de cliënt veel gewenste informatie zelf digitaal aanlevert.

Daarnaast worden in het Online Cliëntportal vele handige functies aangeboden zoals een koppeling met vacatures en LinkedIn, CV generator, online intake en een online presentatieportaal voor e-Portfolio’s.

Zoekt u een CliëntVolgSysteem of CliëntBegeleidingsSysteem?

Of bet u er nog niet uit? Wij vertellen u er graag meer over. De verschillen tussen een CliëntVolgSysteem en een CliëntBegeleidingsSysteem laten wij u graag in de praktijk zien en ervaren.